неделя, 1 май 2011 г.

Идеята е основа на всеки успешен бизнес

Каква е разликата между мениджър, предприемач и инвеститор?
Първият управлява и развива бизнес или компания, получава твърдо възнаграждение и процент от постигнатите резултати, има в голяма степен контрол над бизнеса, персонала и маркетинга. Мениджърът внедрява нововъведения и развива структурата, но наследява обособена идея, която е била в началото на бизнеса.
Инвеститорът влага пари в идея, проект или развита работеща компания, оставил е управлението на други и получава дивиденти при добро представяне на компанията. Той контролира инвестицията си и изисква своевременно данни за финансовото състояние като в голяма част от случаите има инструмент, с който да влияе върху решения вземани от мениджмънта.
Предприемачът е друга категория бизнесмен. Който и учебник да отворите ще срещнете различни дефиниции, някой сложни, други прости. Всички те ще опитат да ви обяснят, че предприемачът е всъщност двигателят на един бизнес. Той има идеята, вижда развитието, потенциалния пазар, потенциалните рискове, технологията на изпълнение. В началото той е мениджър и инвеститор, търговски представител и счетоводител, системен администратор и монтажист. Един добър предприемач трябва да познава бизнеса, който прави, да има поглед върху всички потенциални проблеми. Но най-важното е ИДЕЯТА! С нея се започва и проваля един бизнес. Идеята се ражда спонтанно, тя се заражда като Генезис в съзнанието. Независимо дали е нещо, което ни липсва в ежедневието, начин да се подобри услуга или продукт, идеята трябва да се роди и развие в съзнанието на предприемача. Бизнес идеите се раждат по два начина. Първият е когато имате идея и ресурсите, с които да я реализирате. Вторият е когато имате желанието, ясната представа какво ще ви е необходимо и виждате потенциален пазар. Когато преди 5 години стоях на летището в Будапеща чакайки поредното прикачване, умирайки от скука в кафето на терминала, се роди идеята ми за дигитална рекламна телевизия в заведения. Една година по-късно стартирах технологична компания за ИТ аутсорсинг, защото имах необходимите специалисти, оборудване и клиент, който да носи приходи на новосъздадената компания. Разликата бе, че телевизията дойде като вдъхновение от случаен момент в ежедневието, докато ИТ компанията се случи по необходимост. Кое от двете е по-успешен или сигурен вариант и днес остава неизвестно. Със сигурност обаче и в двата случая ви трябва страст и фантазия. Когато преди години разширявах покритието на телевизията започнах дълги и изморителни преговори с фирма, която да ме представлява в София. След 5 месеца преговори се разделихме и малко по-късно разбрах, че се опитват да създадат продукт копие на предлаганият от мен. За тяхно нещастие ИДЕЯТА бе уникална и липсата на фантазия от тяхна страна бързо ги потопи. Те предлагаха остаряла концепция, която за времето на преговорите бях успял да развия и подобря. Това значеше нов софтуер, нови услуги като добавена стойност в общата цена, разширен обхват и не на последно място портфолио от клиенти, които се бяха уверили в достойнствата на продукта.
Случва ми се да говоря често с приятели именно за началото, формирането на идеята, планиране на стъпките за реализиране на един бизнес и най-честата реплика е: "Не разбирам как да го направя, стоя и мисля по цяла нощ, но нищо добро не ми идва в главата. Дай идея какъв бизнес да започна"
Насила хубост не става - по този начин може да се обобщи и резултатът от тези разговори.
ИДЕЯТА трябва да е уникална, не задължително като концепция, а като изпълнение и технология.
Преди години Старбъкс правят революция с кафето - не защото са първите кафенета в САЩ, а защото са първите, които гарантират, че техните напитки се правят от прясно изпечени и смлени зърна, което дава така силният аромат и въздействие.
Преди 8 години, току що записал първи курс, GSM разговорите все още бяха скъпи и всички се борехме за т.н. "инвалидни карти" с по 20 безплатни минути. Тогава бяха доста популярни VOIP кабините, които предлагаха кратък разговор срещу 30-40 ст. Това беше доста по-евтино от минутата, която предлагаха предплатените карти Прима, които за съжаление бяха най-масовите. По него време инвестиция във VOIP кабини струваше около 10-15 000 лв, а срока за изплащане на инвестицията бе около 15 месеца. Честата ми употреба на VOIP телефонията ме накара да се замисля за това колко рентабилни са и какво може да се подобри или оптимизира, за да се намалят крайните клиентски цени. Ясно осъзнавах, че ако намеря начин да намаля началната инвестиция, както и цената на минута терминиран трафик, това ще ми позволи да вляза на един вече разработен пазар успешно, с по-ниски цени, при по-ниски разходи, което автоматично да насочи достатъчно клиенти към мен за сметка на конкуренцията. И въпреки, че успях да намеря начин да терминирам телефонният трафик през SKYPE (тогава все още навлизаше в ежедневието на хората, а интернет се продаваше на пакети с трафик, което го правеше твърде скъп за домашно ползване), да изградя система за тарифиране и контрол на разговорите, както и да намеря местоположение, което да е достатъчно централно и с достатъчен човекопоток на прилична цена, бях спрян. Недостатъчната ми увереност, както и началната инвестиция от 5000 лв ме спряха от реализирането на тази идея. Година по-късно други предприемачи в София реализираха идеята, но поради факта, че за разлика от мен не го правеха с достатъчна доза фантазия и ползваха почти изцяло готови решения за тарифиране и терминиране не успяха да постигнат това намаляване на разходите, което да доведе до намаляне на цените и увеличаване на клиентите. Година след това SKYPE беше във всяко трето семейство, а VOIP телефонните кабини започнаха да се ползват спорадично единствено от туристи. Днес такива реликви на миналото можете да срещнете, в някои компютърни зали или каси за плащане на битови такси.
Изводът е следният: добрата идея е рентабилна единствено ако се реализира навреме. Всяко забавяне намалява срока за възвръщане на инвестицията, защото в същото време някой друг, в другият край на света може да планира успоредно с вас реализирането и. Оглеждайте се за недостатъци в ежедневието, които можете да подобрите с фантазия и собствени умения на ниска себестойност. Търсете накъде се насочват тенденциите и дали можете да се впишете в тях. И Ви моля, не започвайте хранителни магазини или рекламни агенции, освен ако не предлагате нещо наистина уникално като концепция :)

Следва:

Информацията движи развитието на бизнеса и увеличаването на печалбите

Всеки бизнес е успешен ако известно време е монополист в своята област

Как се привличат клиенти или защо email-ите не работят

Планиране за развитието на фирмата- процес отнемащ много време, но и спестяващ много пари

Затварянето на цикъла и защо увеличаването на разходите за някой дейности всъщност е полезно

Време за разширяване на пазара

Как да направим финалната стъпка към корпоративната структура или времето когато ще прекарвате повече време по телефона и в писане на email-и отколкото в действителна работа

Няма коментари:

Публикуване на коментар